overgangsverschijnselen

Opvliegers

opvliegers
H erken je dit? Opeens voel je je veel te warm. Het bloed stijgt naar je hoofd, je wordt rood en het zweet breekt je uit. Grote kans dat je een opvlieger hebt

79% van de vrouwen in de overgang heeft last van opvliegers

De oorzaak van opvliegers

In de overgang verandert je hormoonhuishouding. Je maakt minder oestrogeen aan. Dit heeft invloed op het gebied in de hersenen dat onder meer je temperatuur regelt: de hypofyse. Je hypofyse krijgt door de hormoonwisselingen soms een verkeerd signaal binnen, waardoor hij het idee krijgt dat je lichaam oververhit is. Je bloedvaten gaan onmiddellijk wijd open om de warmte kwijt te raken: je hebt een opvlieger. Daarna merkt je lichaam dat je temperatuur te laag is en kun je kippenvel of koude rillingen krijgen.

Wat zijn opvliegers?

Opvliegers zijn misschien wel het bekendste verschijnsel van de overgang. Maar liefst 4 op de 5 vrouwen ervaren opvliegers. Bij een opvlieger, ook wel bekend als een hot flash of vapeur, trekt een plotselinge golf van warmte door je bovenlichaam. Dit kan een paar minuten aanhouden. Hoe lang een opvlieger duurt en hoe vaak het voorkomt, is voor iedereen verschillend. Opvliegers kunnen op elk moment van de dag ontstaan, ook ’s nachts. Dit noemen we nachtelijk transpireren.

Tips tegen opvliegers

Kleding

Draag luchtige kleding van natuurlijke stoffen. Een dikke coltrui trek je al niet aan als je opvliegers hebt, maar ook in ruime en comfortabele kleding van spandex (Lycra), nylon of polyester kun je flink gaan zweten. Deze stoffen houden namelijk lichaamswarmte vast. Draag liever natuurlijke stoffen en kleed je in laagjes, zodat je wat uit kunt doen wanneer je het warm krijgt.

Slapen

Kies ook voor je beddengoed en nachtkleding stoffen die sterk ademen, snel drogen en vocht en lichaamswarmte afvoeren.

Verkoeling

In koele ruimtes hebben vrouwen vaak minder opvliegers dan in warmere ruimtes. Zet daarom het raam van je slaapkamer open of gebruik een ventilator of airco.

Daarnaast kan het helpen om bij een opvlieger een natte, koude doek of een glas ijskoud water tegen de binnenkant van je polsen, je ellebogen of de achterkant van je net te houden. Dan verdwijnt de opvlieger snel.

Vermijd warm water

Vermijd hete douches of baden, de warmte kan een opvlieger uitlokken.

Stop met roken

Als je rookt kun je vaker opvliegers krijgen. Probeer dus zo weinig mogelijk, en het liefst niet te roken.

Beweeg!

Blijf in beweging. Vrouwen die regelmatig bewegen krijgen minder snel opvliegers. De opvliegers die ze wel krijgen duren korter. Probeer dagelijks minstens een half uur te bewegen. Ga wandelen, fietsen of doe yoga-oefeningen die de hormoonhuishouding ondersteunen. Bewegen beschermt bovendien je hart, houdt je spieren soepel en je botten sterk.

Let op je voeding

Vermijd voedingsmiddelen en drankjes die bij jou opvliegers uitlokken. Sommige vrouwen krijgen opvliegers van heet of sterk gekruid voedsel, cafeïne of alcohol. Het eten van natuurlijk voedsel kan een goede keuze zijn. Ook voldoende vitamines zijn belangrijk, vitamine B6 is goed voor de hormoonhuishouding en magnesium is goed voor het energieniveau en de concentratie.

Blijf positief

Je denken beïnvloedt je lichaam, dus blijf positief. Vrouwen met een positieve instelling hebben vaak minder opvliegers.

Focus op je ademhaling

Adem de opvliegers weg. Zorg voor een diepe, langzame buikademhaling. Adem in door de neus en uit door de mond als je een opvlieger voelt aankomen. Hiermee kun je voorkomen dat de opvlieger doorzet. Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen met deze ademhalingstechniek het aantal opvliegers kunnen halveren en dat de opvliegers die ze nog krijgen minder zwaar zijn.

Ymea Overgang helpt bij opvliegers

Ter ondersteuning kun je tijdens de overgang Ymea Overgang gebruiken. Ymea Overgang helpt bij overgangsverschijnselen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en prikkelbare gevoelens1. Daarnaast ondersteunt het ook je botten en spieren2.

 

1 Cimicifuga racemosa, 2 Vitamine D3

Bekijk product
Ymea Overgang