overgangsverschijnselen

Nachtzweten

vrouw en nachtzweten tijdens overgang
N achtzweten is een van de meest voorkomende overgangsverschijnselen: 3 op de 5 vrouwen in de overgang geven aan dat zij ’s nachts overmatig zweten. Daarbij kan dit overgangsverschijnsel lang aanhouden. Uit onderzoek blijkt dat nachtzweten en opvliegers gemiddeld 7 jaar voorkomen, en bij sommige vrouwen zelfs meer dan 11 jaar

3 op de 5 vrouwen in de overgang geven aan dat zij ’s nachts overmatig zweten.

Wat is nachtzweten?

Tijdens de overgang merken veel vrouwen dat ze meer zweten dan voorheen. Overmatig zweten kan op elk moment van de dag voorkomen. Overdag noemen we ze opvliegers, en ’s nachts spreken we van nachtelijk zweten.

Wat is de oorzaak van nachtzweten tijdens de overgang?

Door te zweten kan je lichaam overtollige warmte kwijt. Tijdens de overgang krijgt het hersengebied dat je temperatuur regelt (de hypofyse) door de hormoonwisselingen soms een verkeerd signaal. Je lichaam denkt dat het oververhit is, en je begint te zweten.

Wat gebeurt er in mijn lichaam tijdens nachtzweten?

Je lichaam denkt dat het oververhit is en gaat er alles aan doen om snel af te koelen. Je bloedvaten gaan open en je zweet. Als het zweten voorbij is, voel je opeens dat je lichaam is afgekoeld en kun je koude rillingen ervaren.

Wat te doen bij nachtzweten?

Je kunt nachtelijk transpireren niet voorkomen, maar met de volgende tips kun je er wel voor zorgen dat het minder ongemakkelijk voelt:

1. Gebruik beddengoed en nachtkleding van natuurlijke materialen, zoals katoen. Deze stoffen ademen goed, drogen snel en voeren je lichaamswarmte makkelijk af.

2. Zorg voor een koele, goed geventileerde slaapkamer.

3. Een goed ventilerend matras kan ook helpen bij nachtelijk transpireren.

4. Douche niet te heet voor je gaat slapen.

5. Vermijd bepaalde voedingsmiddelen en drankjes als je merkt dat je hierdoor meer zweet. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld koffie, thee, alcohol of sterk gekruid voedsel.

Draagt bij aan een goede nachtrust

Als steuntje in de rug kun je Ymea Dag & Nacht gebruiken. Ymea Dag & Nacht is een tweevoudige formule: het ondersteunt bij overgangsverschijnselen zoals nachtelijk transpireren1 en draagt bij aan een goede nachtrust2.

 

 

1 Cimicifuga racemosa, 2 Valeriaan, passiebloem

Bekijk product
Product Ymea Dag en Nacht